Tom König

Tom König

Foredrag: “Stress i hverdagen”

At forestille sig et samfund uden stress vil være utopi. Men et samfund, hvor den største sygdomsfremkaldende årsag ikke er stress, må være et samfund, der er værd at stræbe imod og arbejde for. 50% af de patienter, der i hverdagen sidder i lægens venteværelse, vil præsentere symptomer, der er forårsaget af stress-udløsende årsager.

Det er medmennesker, der har et administrativt problem ikke blot i planlægningen af deres tid, men især af prioriteringen af livsværdier og livskvaliteter. Vi har alle døgnets 24 timer tilfælles, men stor forskel i indhold og fordeling af job, fritid og søvn. Stress udløses ikke af meget arbejde, men specielt af de ting man ikke når eller magter at klare. Stress er som et isbjerg, det er kun 10%, der stikker op over overfladen, resten ligger gemt under det synlige niveau. Ikke alt er sort eller hvidt, og der findes ingen bog eller forelæsning, der kan give en entydig løsning, da alle enkeltindivider kræver individuelle løsninger. Dog kan man påpege de mange facetter livet indeholder og vise, hvor farerne lurer.

Vi har kun et liv, et kunstværk så unikt, men hvor du selv er kunstneren. Lær af dine svage og stærke sider, få dig et mentalt styrtebad, så du har noget at tænke over med din familie, venner og kolleger. Tag dit “bagland” med og lyt, det er aldrig for sent at lære eller ændre ting i dig selv eller din tilværelse.

Det hele bliver fortalt på en humoristisk måde krydret med eksempler fra hverdagens virkelige liv, ihukommende linierne fra Billy Joels sang: “The closer you get to the fire – the more you get burned” og stress kan faktisk sammenlignes med ilden.” en god tjener, men en ond og grusom herre.

Lær om:
Stress-symptomer/faresignaler
Job – familie – fritid (trekantsdrama)
Positiv og negativ stress
Kropssprog
Udbrændthed (burn-out syndrom)
Janteloven
Mentalhygiejne
Positiv tænkning
Motivation
Aktiv lytning
Urets tyrani
Holmens skala
Humbles 5 bud

Recepten:
Positiv tankegang
Opbygge fornyet energi
Opbygge selvrespekt
Aktiv lytning til sig selv og omgivelserne
Lære kropssprog
Prioritering af tid, social status og mål i tilværelsen
Et smil og en sund latter
Hæve sin tolerance-tærskel
Motivation af sig selv og omgivelserne
Positiv planlægning af livsværdier og livskvalitet
Latter er sundt og feder ikke